Storycatching – marknadsföring med din story

Kort om kursen:
Längd: 2 dagar + 1 timmes individuell uppföljning
Ditt pris: 4.900 kr exkl. moms
I priset ingår: för- & eftermiddagsfika
Max antal deltagare 10
Anmälan är bindande.

Om kursen

Den här kursen ger dig riktning, trygghet och större klarhet i vad DU har att erbjuda samt verktyg att kommunicera det, från hjärtat.

Vi människor kommer till världen som ett tomt blad – och vi lämnar livet som en fulltecknad bok. Vårt liv är vår berättelse, och vår berättelse är vårt liv. Berättelsen är grundstenen i alla våra förhållanden. Med hjälp av ord kan vi skapa tillit och samhörighet, och genom berättelser kan vi känna igen oss själva i varandras liv.

Berättande har under alla tider varit hjärtat i kommunikation mellan människor. I en bra berättelse möts fakta och känslor vilket skapar sammanhang och förståelse. Genom berättelser blir budskapet mer personligt, känslomässigt och engagerande. Berättelsen skapar förtroende och gemenskap.

Varför är jag den jag är idag? Vad är min story? Din berättelse speglar vem du är och är en viktig del av din personlighet, tillsammans med andra delar, som egenskaper, mål och värderingar.

Hur kan man använda berättelser rent praktiskt? Med hjälp av din berättelse kan du skapa broar till andra och nå dem inte bara med hjärnan men även med hjärtat. Underskatta aldrig kraften i din berättelse!

Vilka händelser i ditt liv har påverkat och format dig? Med hjälp av våra kreativa metoder identifierar vi din berättelse. Genom övningar tillsammans med andra kommer du att få ta del av berättelser som väcker känslor och minnen hos dig, likt historier kring lägerelden.

Hitta kärnan i din berättelse och få verktyg till att:

– marknadsföra ditt företag eller dig själv
– hitta din personliga presentation
– nå dina ideala kunder
– hitta dina stories
– skapa/forma dina stories
– organisera ditt “bibliotek” av stoeies
– hur du blir en bra storyteller

Idag söker vi bortom flosklerna efter de äkta berättelserna. Vill du hitta din?
Vi berättar, lyssnar och skapar tillsammans.

Målgrupp

Du som vill bygga på din personliga marknadsföring. Kursen vänder sig till småföretagare, coacher, arbetssökande och andra som vill hitta styrkan i sig själv, sitt varumärke eller sin personliga utveckling.
Du som vill förmedla vem du är, vad du kan erbjuda och vad som skiljer dig från alla andra, vad som gör att just du är unik och speciell.

Referenser

”Storycatching är en spännande resa i dig själv och berättelsernas värld som Merja och Monica skickligt guidar och som slutar i en större förståelse för vem du är och vad du vill och kan göra idag och framåt. Oavsett om det gäller privata relationer eller yrkesmässig marknadsföring kommer du att ha stor glädje och nytta av den. Kursen överträffade vida mina förväntningar!”

Thord Nossborn, VD Affärskraft

“Storycatching är en av de mest värdefulla utbildningar jag har varit på. Alla som är intresserade av att leva upp till sin potential behöver gå kursen.”

Paul Lundkvist, PT och föreläsare i “Hållbart Liv”

”Upplägget med Storycatching är oerhört intressant. Jag tror på storytelling, hur man knyter an sin identitet i sin story, bygger varumärke och gemenskap och gör sig själv trovärdig.
Genialt tänkt hur man byggde upp sin berättelse, med hjälp av övningar som väckte starka minnen.
Du hör dig själv berätta din historia, vilket stärker din identitet och ger en känsla av stolthet. Det ger dessutom och en förståelse för andra människor. Merja och Monica är brillianta!”

Veronica Lejsved, HR Director Boliden Smelters

Utbildningsdatum

22 – 23 maj 2018, 2 heldagar, kl. 09-17 Boka här!

Kursledare

Merja Niemi

När andra lyckas, lyckas jag!
Idag vet jag vad som är viktigt för mig, vad jag brinner för och vad som gör mig lycklig. Jag vill fortsätta att växa som person för det finns alltid något nytt att lära sig och jag kommer aldrig att bli klar med att utvecklas som individ. Det är också en stor anledning till varför jag arbetar med det jag gör idag:
– jag bidrar till att företag tillvaratar sin viktigaste och starkaste tillgång: medarbetarna.
– jag bidrar till att få företag, team och individer att växa, utvecklas och nå nästa nivå på ett äkta och genuint sätt.(inga floskler)

Min bakgrund kommer från en lång erfarenhet av ledande befattningar inom hotellnäringen där de mjuka värdena, människorna, står i centrum. Jag upplevde dock att man inte satsade fullt ut på att hitta potentialen hos ledarna och medarbetarna till att lyckas med det som kan påverka utvecklingen och resultaten. I praktiken fanns utmaningar så som osäkerhet, frustration och andra svårigheter som hindrade dem från att nå resultat på olika plan. Varför? JO, för att lyckas fullt ut måste man börja med individerna, hjälpa dem att hitta sitt eget kompass.

Den röda tråden i mitt liv har handlat om att inspirera, engagera och peppa alla i min omgivning till att hitta det som gör dem lyckliga och framgångsrika. Att hjälpa andra att nå det som de vill uppnå oavsett det är i karriären eller i privatlivet. Det som gör mig lycklig är att få bidra till att andra lyckas genom att vara värderingsfri, generös, prestigelös och osjälvisk.

Jag är uppvuxen i Sverige men född i Rovaniemi, Finland. Det finska blodet finns i mig, helt klart, den finska sisun går inte att ta ur mig men Sverige har landat i mitt hjärta och därför är jag här för att stanna.
​Jag tar gärna en bastu för att ‘svettas ut’ det gamla och känna mig som ny igen. Att ha balans är viktigt för mig!

De ledord som har kommit att betyda mycket för mig är:

Carpe Diem – Fånga dagen!
What goes around comes around!
Behandla andra som du själv vill bli behandlad!
Var tacksam!
Våga för att vinna!
Skapa din egen lycka!
Skratta och tänk positivt, allt löser sig!

Monica Wadsworth

Som femåring knäckte jag koden till det skrivna ordet och började genast sluka berättelser. Antingen gick jag med en kasse böcker i handen på väg till eller från biblioteket eller så satt jag med näsan i en bok. Så småningom upptäckte jag att jag inte bara ville läsa om andras äventyr utan ville uppleva dem själv också. Resor och möten med människor hamnade därmed högt på listan. Och i centrum stod alltid berättelsen, att delas runt ett bord eller en eld, på gatan, i busskön, i Sverige eller Latinamerika.

Nyfikenhet är nog min mest framträdande egenskap, och jag vill ständigt lära mig mer, förstå, se mönster och samband. För mig är utveckling och förändring starka drivkrafter, men det som ligger mig närmast om hjärtat är möten med människor. Jag tror det finns en enorm kraft i att lyssna till andras berättelser, och till sina egna. Berättandet knyter oss samman som människor, det hjälper oss att bättre förstå varandra och oss själva. Som storycatcher får jag den fantastiska möjligheten att bistå andra med att finna sin story, vad som är kärnan hos dem, det som gör dem unika. Vad kan väl vara bättre än det?

Mina studier har också gått i berättelsens tecken, med en examen i socialantropologi och engelska – kultur och språk. Jag arbetar som coach, skribent och översättare, och har tidigare arbetat med marknadsföring och som lärare. Jag har också gått på kurs hos Fabula Storytelling och deltagit i en berättarscen på Kulturhuset i Stockholm.

Jag är född och uppväxt i Hälsingland, men har mina rötter i finska Lappland. Familjehistorien berättar att min mormors mormor dök upp i byn på skidor en vinterdag. Jag har ännu inte lyckats ta reda på varifrån hon kom eller varför, men byn ligger ju bara några kilometer från ryska gränsen, så jag kanske inte är så finsk som jag tror!

Besök hemsidan Storycatching – marknadsföring med din story: www.storycatching.se

Var social och dela!